January 06, 2020

Mimpi Melihat anak-anak

Mimpi Melihat anak-anak
Mimpi Melihat anak-anak

6.1. Jika ada lelaki yang bermimpi seolah-olah dia berubah menjadi anak-anak berarti hilang muruahnya (harga dirinya). Walaupun begitu, mimpinya itu menunjukkan akan hilangnya kesusahannya.

6.2. Barangsiapa yang melihat seolah-olah dia belajar Quran atau adab berarti dia lepas dari dosa.

6.3. Barangsiapa yang melihat seolah-olah dia mempunyai anak yang ramai berarti akan menghadapi kesusahan karena mengurus kanak-kanak pun banyak kesusahannya.Menurut hikayat, ada seorang lelaki mendatangi Ibnu Sirin dan berkata: “Saya bermimpi seolah-olah di kamar saya ada anak-anak menjerit” Maka Ibnu Sirin berkata: “Takutlah kepada Allah dan janganlah memukul orang dengan kayu.”

6.4. Melihat kanak-kanak perempuan dalam tidur berarti mendapat keringanan dan kemudahan setelah, menghadapi kesusahan. Barangsiapa yang bermimpi membeli hamba abdi berarti dia mendapat kesusahan dan Barangsiapa yang bermimpi membeli hamba sahaya akan mendapat kebaikan.

6.5. Barangsiapa yang bermimpi mempunyai anak lelaki yang sudah akil baligh, berarti itu merupakan kemegahan dan kekuatan baginya. Tetapi kemegahan dan kekuatan itu lebih besar kemungkinan berlaku pada ibu anak itu. Perempuan yang bermimpi mempunyai anak lelaki yang sudah dewasa, berarti satu kebaikan yang akan datang kepadanya. Namun demikian kata satu pendapat orang yang mempunyai anak kecil, kemudian dia melihat seolah-olah sudah dewasa, berarti menunjukkan akan matinya. Kata yang lain lagi melihat kanak-kanak seolah-olah sudah menjadi dewasa menunjukkan kepada kekuatan dan pertolongan.

6.6. Ada orang yang isterinya sedang hamil bermimpi seakan-akan lahirnya anak lelaki tetapi rupanya isterinya melahirkan anak perempuan. Ada juga yang bemimpi mendapat anak perempuan tetapi dia mendapat anak lelaki. Bahkan ada juga yang tepat seperti yang dilihatnya dalam mimpinya itu.

0 komentar:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.